Het maken van herinneringen

Het maken van herinneringen

Het maken van herinneringen

Keramiek ja. Daar maken ze mooie dingen van bij Royal Goedewaagen in Nieuw-Buinen. Maar het bedrijf maakt vooral ook verhalen, identiteit, herinnering, authenticiteit. Directeur en mede-eigenaar Yvonne Kooi ziet toekomstkansen zat voor een onderneming die schijnbaar ouderwetse spullen bakt.

Door Jean-Paul Taffijn
Bij de gedachten aan een keramiek fabriek denk je als eerste aan ouderwets ogende producten en Delfts blauw. Royal Goedewaagen maakt deze spullen ook nog steeds, maar daarnaast nog zo veel meer. Begin vorige eeuw maakte het bedrijf al relatiegeschenken voor Heineken. En dát is precies wat de keramiekfabriek nu op de been houdt, toekomst geeft. ,,Ik zie aan alles dat mooie geschenken van aardewerk in opmars zijn. Grote bedrijven en instellingen weten ons steeds meer te vinden. We zitten met steeds mooiere internationale organisaties aan tafel. Ministeries, banken. We maakten voor de Verenigde Naties miniaturen van het Vredespaleis in Den Haag. Om maar eens wat te noemen.“ Door de switch naar meer business-to-business en het einde van de crisisjaren komt het bedrijf weer hard op gang.

KLM-huisjes
Business-to-business was altijd al een flink deel van de koek voor Royal Goedewaagen. Met als beste voorbeeld de keramiek, handgeschilderde huisjes die KLM weggaf midden jaren negentig. Een paar honderdduizend per jaar liepen er van de band in Nieuw-Buinen. ,,Dat heeft ons heel veel opgeleverd. Andere grote organisaties ontdekten op die manier dat wij bestonden en ook voor hen iets unieks konden maken.”
De 8600 huisjes die Heineken liet maken, gaan de wereld over. De Holland Amerika Lijn deed een grote, blijvende order.
Goedewaagen maakt herinneringen. Herinneringen die je kunt kopen, en herinneringen die je krijgt van een bedrijf of instelling. ,,Organisaties hebben meer behoefte aan één mooi uniek, geschenk van hoge kwaliteit in plaats van de goedkopere geschenken. Dat werkt in ons voordeel natuurlijk. Daarnaast willen we langdurige relaties aangaan, om de zo veel tijd iets nieuws voor onze klanten bedenken”.

Gaaf
Yvonne Kooi heeft het bedrijf de afgelopen jaren de weg naar boven opgeholpen. ,, We hebben best lastige keuzes moeten maken. En heus, ik heb best wel eens gedacht: waar ben ik aan begonnen? Maar als ik dan weer rondkeek in de fabriek dacht ik: dit is te gaaf. Zo’n fabriek als deze is uniek. En Ik ben ervan overtuigd dat we op de goede weg zitten. De trek naar bijzondere spullen met een eigen verhaal, een eigen identiteit groeit. Wij hebben een regionaal product, het is handwerk, authentiek. Dat wordt weer steeds meer waard.”

Royal Goedewaagen
De geschiedenis van het bedrijf ligt vooral in Gouda, waar vanaf 1610 eerst kalken pijpjes en later serviesgoed wordt gemaakt. De opvolgende eigenaren weten het bedrijf op te stuwen door steeds meer kleinere aardewerkfabrieken over te nemen. In 1974 verhuist het bedrijf naar Drenthe. Tegenwoordig werken er zo’n twintig mensen in vaste dienst.

Lees meer over: Het maken van herinneringen – Royal Goedewaagen